Монетизація пільг на проїзд: хто від цього постраждає найбільше

14 березня Кабінет Міністрів України ввів монетизацію пільг на проїзд усіма видами транспорту загального користування на міських, приміських та міжміських маршрутах.

Рішення уряду України монетизувати пільги на проїзд усіма видами громадського транспорту позбавлять перевізників значної частини виручки, яку ті отримували не завжди обґрунтовано.

Про це в ефірі ObozTV заявив економічний аналітик Борис Кушнірук .

"У нас є люди, які живуть у місті. Хтось користується громадським транспортам, а хтось практично не користується. І чим старше люди, тим вони рідше кудись їздять. Формально на них виділяється за певним нормативом ця форма допомоги, яка йде не їм, а перевізникам. Хоча ніхто не може сказати, скільки у вас цих людей їздило", - наголосив експерт.

За його словами, те саме стосується і сільських жителів.

"На них формально є ця форма допомоги, але вони скористатися нею не можуть. У результаті, вони теж не отримують цю форму соціальної допомоги, яка передбачена для цих верств населення", - зазначив Кушнірук.

Також економіст вважає, що компенсувати цю соцдопомогу можна різними способами.

"Спочатку потрібно зрозуміти, кому взагалі ви цю допомогу даєте, а потім визначаєте, в якій формі. Якщо йдеться про проїзд у громадському транспорті, то можна, щоб людина отримувала в грошовій формі доплату. Можна в інший спосіб, коли людині потрібна разова поїздка, а іншій потрібна на місяць. Можливо, в цьому випадку, щоб була можливість купити місячний абонемент або з кількістю поїздок. І в тому випадку, якщо людина заощадить, видати потім грошима", - підсумував він.

Як було раніше

До 2017 року проїзд пільговикам компенсувався із державного бюджету. У 2016 році на оплату проїзду одного пільговика були виділені лише 47 гривень на рік, все інше виплачувалося перевізниками зі "своєї кишені".

Після децентралізації це право передали місцевим органам влади. Однак для більшості місцевих бюджетів – це непосильний фінансовий тягар, адже компенсувати такі витрати вкрай складно через незавершений процес децентралізації.

Часто перевізники скаржилися на невідповідність бюджетних компенсацій фактично наданих послуг перевізниками кожної області.

Що зараз

Передбачається, що пасажири-пільговики отримуватимуть певну суму і самі визначатимуть, як її витратити. Що стосується, громадян, які мають право відразу на кілька пільг, то вони щомісяця отримуватимуть компенсацію лише по найбільшій з них.

Таким чином хочуть поставити в рівні умови тих українців, які використовують пільги на проїзд 4 рази на день або 4 рази на місяць.

Розмір виплат протягом двох місяців повинні визначити обласні та міські державні адміністрації. Яким чином будуть відбуватися виплати – в готівковій або безготівковій формі – повинна вирішувати місцева влада.

Слід зазначити, що розмір цих виплат не буде враховуватися при розрахунку загального доходу сім'ї їхнього одержувача для всіх видів соціальної допомоги.

Ще одним важливим нюансом є і те, що для людей, які мають пільги на проїзд у міжміському транспорті, розміри компенсацій будуть збільшені на 20%, для громадян з інвалідністю 1-й, 2-й групи і дітей з інвалідністю, які навчаються, – на 100%.

Однак монетизація не є обов'язковою вимогою. Яким чином відшкодовувати пільговий проїзд, залишається прерогативою місцевої влади, і якщо вони хочуть продовжувати відшкодовувати пільги з оплати перевезень "по-старому", вони можуть не вводити монетизацію.

Додамо, що у державному бюджеті на 2018 рік видатки у вигляді субвенції місцевим бюджетам накомпенсацію за пільговий проїздокремих категорій громадян не передбачені, відтак виплати за пільговий проїзд фінансуватимуться за рахунок місцевих бюджетів.